maandag 13 april 2015

Study & Organisation Tips | How to get organised


We weten allemaal dat leren niet leuk is. Dat het veel te veel tijd kost. Dat je veel beter andere dingen zou kunnen doen. Dat het toch nooit allemaal lukt. Dat je eigenlijk gewoon niet zo moeten leren, en in plaats daarvan iets van je leven zou moeten maken. Yolo, toch ? Helaas, kan dat eigenlijk gewoon niet en eigenlijk wil je ook wel goede cijfers halen, en een heel klein beetje, al is het maar een heel klein beetje, je ook wel je best doet. Maar af en toe gaat dat gewoon een beetje moeilijk. Vandaar dat ik wat tips geef vandaag. Ik ben ook geen expert, maar ach, dat is toch ook niet nodig ? ;)


De dingen die je absoluut niet moet doen
- Alles uitstellen. Ik weet het, het klinkt altijd verleidelijk maar vroeg of laat kom je erachter dat je dat toch maar eerder had moeten doen, dan had je nu iets leuks kunnen doen. Niet doen, uitstellen. Af en toe, ja natuurlijk, dat doet iedereen wel is. Maar constant ? Lijkt me nier erg handig.

- Denken dat je iets heus wel onthoud en het dan niet opschrijven. Ik heb het aan het begin van de derde maar al te vaak gehad. 'joh, dat onthoud ik wel, daar hoef ik mijn agenda helemaal niet voor te pakken!'. Kom je de dag er na achter dat je een mondelinge overhoring hebt. 

- Je telefoon bij je houden en bij ieder geluidje dat je hoort rond gaan kijken. Ik ken het, je zit te leren en die vogels die buiten rondvliegen of die vlieg die de hele tijd tegen je raam aan vliegt, suuuper interessant. Maar dat houd je dus wel van je werk af. Enne, Instagram kan ook wel even zonder je. 


De dingen die je absoluut wel moet doen
- Proberen zo weinig mogelijk uit te stellen, de dingen wel in je agenda opschrijven en proberen niet te worden afgeleid door ieder klein dingetje. Maar volgens mij is dat al redelijk duidelijk. 

- Samenvattingen maken, en ja, het kost meer tijd. Maar het is ook erg handig. Wanneer je samenvattingen maakt ben je intensiever bezig met de stof dan wanneer je het alleen maar voorleest, en ook zijn samenvattingen erg handig om door te lezen voordat je een toets hebt, in de pauze of in de ochtend. Echt waar, ik spreek uit eigen ervaring.

- De dingen die je moet leren verdelen is het handigste wat er ooit is uitgevonden. Als je dat uitvinden kan noemen, natuurlijk. Het is veel fijner om te verdelen wat je moet leren. Je leert welliswaar wel langer van te voren, maar iedere dag is het ook een klein stukje en heb je dus ook meer tijd om andere dingen te doen en vooruit te werken. Opschrijven wanneer je wat doet en het leren gaat een stuk gemakkelijker. (at least for me).


How to get organised
Natuurlijk is het voor iedere persoon anders, sommige mensen zijn van nature al meer georganiseerd en sommigen houden van de chaos. Je compleet veranderen kan natuurlijk niet, maar sommige dingen kunnen wel helpen. Probeer je agenda bij te houden. Wanneer je dit doet is alles redelijk duidelijk, als eerste. Ten tweede is het handig om alles bij elkaar te houden. In een kast zet je je boeken en papier neer, zo dat je weet waar alles ligt en je het makkelijk kan pakken. Bovendien is het ook beter om aan te komen bij een leraar met een formulier of verslag netjes uitgeprint, op tijd. Een formulier verkreukeld, met wat vlekken erop en ook nog eens een dag te laat maakt een andere indruk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten